Friday, January 27, 2012

perspektif orang sekeliling : kahwin awal

assalamualaikum

tajuk entry aku tu memang seiring dengan usia aku yang muda . kankan . aku nie macam buang tebiat pon ade tetibe je nak bukak isu semasa . ape jadah ntah aku nie ?? dahdah, meh aku story sikit kawen muda nie banyak kebaikan ke or keburukan .


orang tua zaman dulu dulu suka kahwinkan anaknya dalam usia muda . asal habeh sekolah terus dikahwinkan , puncanya aku pun taktau laa . contoh paling terdekat macam mak aku laa, mak aku cakap dia kawen mase umur dia 14 tahun .taktau la betol ke idak, ade masenye mak aku nie saje je nak 'kencing' aku . biler tanye mak aku pernah bercinte ke tidak jawapannye ...dapat maki . haha . sebab mak aku tak suke share share benda camnie . selalunya mak bapak dulu dulu akan carikan jodoh untuk anaknya . macam mak aku tu . alias ngan siti tak pernah bercinta .  akhirnya, kekal sampai sekarang . HAHA

tapi tahun 2012 nie kan ramai jugak yang kahwin muda . serius, aku rasa jeles pon ade . dalam undang undang negara kita nie umur 16 tahun dah boleh kawen dah apatah lagi aku ni yang dah berumur 20 tahun . semalam, tengah bosan bosan layan facebook tetibe ade satu page nie pasal kahwin muda .



hamboi, kemain bahgia deme lepas kahwin ea . tapi itulah kebenaranya. dalam al quran pon ade cakap dalam hadis pon ade tulis . kahwin muda memang digalakkan dalam islam sebab banyak keberkatannya . daripada kita buat perkara yang bukan bukan pegang sana pegang sini better kahwin lebih dari tu kau boleh buat doe . asalkan dalam ikatan yang sah . aku pernah menyuarakan hasrat nie kat mak aku . saje je laa kononnye . alih alih terus mak aku muncung 5'2 inci sekali kening berkerut 14 . zaman sekarang bila kita kahwin awal orang cakap gatal laa, ape laa macam macam .

memang tak dinafikan sesetengah mak bapak suruh kita belajar pandai pandai jangan dok sebuk pikir sal kahwin . aku ingat lagi masa aku kecik kecik . aku pegi kedai beli buku kosong .buku tu aku beli kononnya nak buat buku biodata . pegi dekat kawan kawan then suruh diorang buat biodata sendiri . selalunya biodata tu diakhiri dengan prinsip laa, kata kata hikmah, ucapan . macam macam . tapi 5 daripada 15 membe aku yang tulis biodata tu akan wish camnie kejar cita-cita dulu baru kejar cinta . selalunya yang rajin kutip biodata nie keje orang perempuan . dan selebihnya akan tulis camni kahwin nanti jangan lupe jemput takpon cepat cepat kahwin aku teringin nak makan nasi minyak kau . bunyinya macam menggalakan kita suruh cepat naik pelamin . tapi takpe itu maknenye dia menyuruh kita ke arah kebaikan .tapi tu prinsip dulu dulu punya dah lapuk dek zaman, sekarang dengan tak malu dyorang akan tulis 'doakan aku cepat dapat jodoh' paling tak malu 'insyaallah 2 tahun lagi aku kahwin' . teruja aku membacenye sebab dia dah plan awal awal nak kahwin .takpelaa, kalo dia berusaha insyaallah impiannya menjadi kenyataan dengan izin ALLAH . ye dak .

jadi kalau ada kawan kawan kita yang dah bina masjid dalam usia yang muda haruslah mendoakan rumahtangga mereka . jangan laa bagi kata kata yang negatif pulakk daaa kira beruntung mereka kahwin awal nie sebab ALLAH dah putuskan mereka dengan nikmat dunia .maksudnya takdelaa pegi merayau tak tentu hala buat perkara yang melalaikan sebab masing masing dah ade tanggungjawab . contohnye macam Nabi Muhammad SAW kahwin dengan Siti Khadijah masa umur baginda 25 tahun . muda kan ?

ada orang pulak taknak kahwin awal awal sebab nak enjoy dulu dengan membe membe nanti dah kahwin confirm kene control dengan suami/isteri . takpelahh, kalau dah taknak camtu kan . kahwin nie memang laa tak wajib tapi ia sunnah nabi .jangan sampai tak kahwin sudah sebab kitakan selalu dengar kalau tak kahwin nabi tak mengaku umat . memang pon . harap harap kita takdelah camtu . jodoh memang ALLAH yang tentukan . itu memang benar dan sahih tapi kita sendiri kene berusaha mencarinya .takboleh mengharapkan pertolongan ALLAH semata mata . usaha dulu , berdoa kemudian tawakal . lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan begitu juga sebaliknya . so, tak hairanlah kalau aku dah target umur aku 22 tahun baru aku nak kahwin . itulah azam 2014 aku . kau hado ??




kekasih lama ku dirampas orang lain . sobsob :'(


'apabila seseorang hamba ALLAH telah bersuami isteri maka ia telah menyempurnakan separuh agamanya dan pada separuh yang lain hendaklah bertaqwa kepada ALLAH'

(riwayat oleh baihaqi)


salam and peace yaw ^,^



2 comments:

  1. saya target umur 25 tahun nak kawin..tapi duit si dia masih tak cukup..sedih :(


    p/s:tahun ni saya 25 tahun..doakan kami murah rezeki & cpt nikah ye :)

    ReplyDelete
  2. doakanlah juga si dia tu dimurahkan rezeki dan cepat masuk meminang, insyaallah akan saya doakan . amin :)

    ReplyDelete