Friday, July 20, 2012

marhaban ya RAMADHAN

assalamualaikum :)

firstly, rasa bersyukur sangat sebab berjumpa lagi ramadhan untuk tahun ni . syukur sangat sangat . ALHAMDULILLAH . dan aku harap sangat ramadhan tahun ni takde perkara perkara buruk yang berlaku macam tahun tahun lepas . ramadhan tahun 2010 lepas, lagi lima hari nak sambut raya abang aku yang no 3 meninggal eksiden dekat kemaman .pergh , terkejut usah cakap laa brader, aku orang pertama yang di-call dengan kakak ipar aku . wuwuwuwuwu~~ sedih sedih, aku tak boleh nak teruskan cerita ni sebab...tsk.tsk tsk...aku dah cerita laa pasal ni kat entry dulu , kalo rajin cari laa . kuikui . then, ramadhan tahun 2011 moto LC abang aku hilang ,first ramadhan pulak tu . dah buat report polis, dah mantera sana sini pun sampai sekarang tak jumpa jugak moto tu . mungkin dah barai . mungkin .  


okay okay, itulah perkara perkara buruk yang berlaku dalam bulan ramadhan tahun tahun lepas . thats why, aku harap sesangat harap sangat sangat ramadhan tahun ini ada hikmah apa yang berlaku tahun tahun lepas . mengharap je laa kita mampu, hikmah tak boleh dicari brader, biar ia datang sendiri . so, macam biasa laa bila datang bulan ramadhan semua umat Islam berlumba lumba nak cari pahala tambahan . beb, kau hengat senang ke selagi nyawa dikandung badan, selagi ALLAH bagi peluang tuk kita hidup kat tanah milik DIA buat lah amal ibadat banyak banyak lagi lagi bulan puasa cenggini.


kebetulan surau depan rumah aku dah siap so, takde alasan laa taknak terawih mau kena kerat patbelas dengan bapak guwe . bapak aku cakap nanti bulan puasa tiap tiap minggu khatam quran. aku boleh je, tu pun kalo aku rajin, aku ni pemalas sikit . kahkahkah . okay, korang pon maybe dah diajar kan masa sekolah agama dulu, bulan ramadhan ni banyak kelebihannya . datang bulan ramadhan segala pintu api neraka akan ditutup dan segala seksaan ahli kubur akan dihentikan . ini bagi menghormati bulan ramadhan . bukan tu je, segala jenis jembalang ,iblis,syaitan akan dibelenggu atau dirantai .


kalau dah dirantai macam maner boleh ada jugak orang tak puase, maksiat sana sini . itu bukan sebab setan tapi iman kita sendiri yang tak kuat. iman yang kuat akan menahan segala nafsu nafsu dalam diri kita, contoh, nafsu melihat pakaian menjolok mata, daripada makan minum, sifat marah dsbnya . jadi, bila datang bulan puasa tingkatkan iman , bila kuat iman kita maknanya kita berjaya kawal nafsu diri kita . cakkkk, macam pakar motivasi pulak aku ni . huhuhuhu~~ okay, sambung lagi . ALLAH akan buka pintu taubat seluas luasnya , waktu ni laa ALLAH bagi can kat hambaNya tu bertaubat tak kira lahh dosa kecil dosa besar, anytime . 


cadang nak sambung lagi tapi aku pulak yang malas, memang pemalas aku ni . anyway, korang yang membaca entry aku ni hope orang dpt tingkatkan ibadah tuk ramadhan tahun ni, kot kot tahun depan tak jumpa lagi waahu'alam . 

salam and peace yo !



'marhaban ya ramadhan , selamat menyambut ramadhan al mubarak 1433H'





No comments:

Post a Comment